I klass 3 har vi under en period jobbat med täljning. Vi började med att alla skulle försöka att få till en ödla. Efter det så har fantasin flödat mer fritt, många fortsatte på ödletemat, men med jul i antågande så blev det också en del tomtar och granar. Här kan ni ta del an resultatet av allt arbete i form av en liten utställning.
onsdag 17 december 2014
måndag 20 oktober 2014
Väska - Estetiskt uttryck
Textil uppgift klass 7 - tidsåtgång ca 8 lektioner
Människan har i alla tider behövt bära med sig och transportera saker och har för ändamålet utvecklat olika sorters väskor och bärsystem. Ibland har det varit praktiskt att bära på ryggen, annat har varit mer praktiskt att ta över axeln osv.
I vår tid handlar det inte bara om att det vi bär ska vara praktiskt och funktionellt vi vill också ha väskor som är tilltalande, estetiska och som uttrycker vår personlighet, vem vi är.... eller kanske vill vara.
När vi köper en vara är det oftast designen som vi betalar för, liknande varor kan ha mycket olika pris beroende på hur varan ser ut och framför allt beroende på fabrikat. Man kan fundera på vad som är materialkostnad och hur mycket man tar för designen i olika varor.
Uppgift och arbete:
Människan har i alla tider behövt bära med sig och transportera saker och har för ändamålet utvecklat olika sorters väskor och bärsystem. Ibland har det varit praktiskt att bära på ryggen, annat har varit mer praktiskt att ta över axeln osv.
I vår tid handlar det inte bara om att det vi bär ska vara praktiskt och funktionellt vi vill också ha väskor som är tilltalande, estetiska och som uttrycker vår personlighet, vem vi är.... eller kanske vill vara.
När vi köper en vara är det oftast designen som vi betalar för, liknande varor kan ha mycket olika pris beroende på hur varan ser ut och framför allt beroende på fabrikat. Man kan fundera på vad som är materialkostnad och hur mycket man tar för designen i olika varor.
Uppgift och arbete:
- Du ska designa en väska utifrån en väskmodell i listan och ge den ett estetiskt uttryck utifrån ett av orden i den andra listan
Väskmodeller
Ryggsäck (tre olika
modeller/storlekar)
Träningsväska
Handväska
Cykelväska (två olika
storlekar)
Axelväska (två olika
modeller
|
Estetiskt uttryck
Romantisk
Tuff
Sportig
Elegant
Sprallig
Naturlig
|
- Du ska göra en skiss - använd kritor och/eller tygbitar och pröva lite olika alternativ till färgval och detaljer.
- Du ska följa arbetsbeskrivningen för den valda väskan.
- Jag kommer att ha genomgång kring materialkostnader samt att hushålla med materialen.
- Redovisar gör du skriftligt i slöjdboken - redovisningen ska innehålla din skiss och hur du utvecklat din idé (kopplingen till det ord du valt), beskrivning och utvärdering av din arbetsprocess och några tankar kring hantverket och resultatet.
I min bedömning kommer jag att titta på:
- Hur du har arbetat med designen och idéutvecklingen.
- Hur du leder dig själv i arbetet, alltså hur du har arbetat på lektionerna och för arbetet framåt.
- Din förmåga att arbeta utifrån en arbetsbeskrivning.
- Hur du har tagit ansvar och utmanat dig själv i arbetet.
- Hur du använder material, redskap och maskiner.
- Kvaliteten på sömnadsarbete och detaljer
- Din redovisning
måndag 13 oktober 2014
Applikation Roy Lichtenstein /serietidningsestetik Utställning
Nu har alla gjort klart sitt första arbete i textilslöjden i klass 7 (höstgruppen). Tekniken som klassen har jobbat med är applikation. Inspirationen har hämtats från konstnären Roy Lichtenstein och hans konst med serietidningsestetik. Alla har också valt ett onomatopoetiskt ord som utgångspunkt för sin applikation. Om resultatet kan man väl bara säga WOW!
Inspiration Bygdebroderi Utställning
Nu börjar 9:ornas moderna bygdebroderier bli klara ..... jag lägger upp dem som en liten utställning här var efter de blir färdiga:
![]() |
Kärleken övervinner allt |
![]() |
Ormen Ulla |
torsdag 9 oktober 2014
Klädsömnad
Textil uppgift klass 8 - tidsåtgång 8 lektioner
Kläder har vi alla och en viktig aspekt är att kläderna ska vara praktiska och fungera i det sammanhang som de är tänkta att användas i. För de flesta är kläder också ett sätt att uttrycka sin personlighet med (medvetet eller omedvetet). Med kläder kan vi uttrycka vem vi är eller vem vi önskar vara.
Fundera lite kring vad som är kommunicerande design och vad som är mest funktion i vanliga plagg som du har på dig.
Uppgift och arbete
Kläder har vi alla och en viktig aspekt är att kläderna ska vara praktiska och fungera i det sammanhang som de är tänkta att användas i. För de flesta är kläder också ett sätt att uttrycka sin personlighet med (medvetet eller omedvetet). Med kläder kan vi uttrycka vem vi är eller vem vi önskar vara.
Fundera lite kring vad som är kommunicerande design och vad som är mest funktion i vanliga plagg som du har på dig.
Uppgift och arbete
- Du ska designa och sy upp ett plagg, tänk in användningsområde och vem som ska ha plagget.
- Utgångspunkten ska vara antingen mönstret för mjukisbyxor eller mönstret för T-shirt.
- Du gör ändringar i mönstret och detaljer och dekoration så att det passar det tänkta användningsområdet och användaren.
- Plagget ska sys i jearsey- eller sweatshirtstyg, det finns muddtyg att tillgå samt textilfärg, band m.m. för detaljer och dekoration.
- Vi kommer att ha genomgång kring; storlekar, mönster och sömnadsteknik för att sy i strechande tyg.
- Redovisning sker genom att du presenterar ditt plagg på bloggen med en säljande text och bild. Samt reflektioner kring ditt arbete i slöjdboken.
Bedömning
I min bedömning kommer jag att titta på:
- Hur du har arbetat med din idé och hur den tar sig ut på plagget.
- Hur arbetat ditt plagg är, kvaliteten i arbetet.
- Hur du tagit ansvar och utmanat dig själv i arbetet.
- Hur du "leder dig själv" i arbetet, alltså hur du har arbetat på lektionerna för att föra arbetet framåt.
- I vilken grad du utmanat dig själv i att vidareutveckla dina kunskaper.
- Vilken svårighetsgrad du valt i förhållande till resultatet.
- Hur du presenterar din produkt och reflekterar över ditt arbete med den.
måndag 29 september 2014
Materiallära textil
Klass 8
De tyger vi använder i slöjden är uppbyggda av olika fibrer som har olika ursprung och egenskaper. Grovt kan de delas in i naturfibrer som kommer från växt- och djurriket konstfibrer som människan har skapat.
Här nedan kan du se hur man kan sortera olika fibrer efter deras ursprung. Det är inget som man behöver kunna utantill men det kan vara en hjälp till att förstå skillnaden och likheter mellan olika material. Titta igenom indelningen och ...
...läs sedan vidare om de olika fibrerna i länken nedan så jobbar vi vidare med det under nästa lektion.
torsdag 11 september 2014
Lapptäcksteknik - Instagram-quilt #Björkö
Textil gruppuppgift klass 8 - tidsåtgången 4 lektioner
Tekniken kallas också skarvsöm eller patchwork och bygger på att man syr ihop mindre tygbitar till en större helhet. Oftast byggs mönstren upp av olika geometriska figurer. Teknikens ursprungliga syftet har varit att ta till vara tygspill och återanvände ännu inte utslitna tygbitar.
Traditionellt har man främst gjort täcken som stoppats och sedan quiltats (teknik där stoppningen fixeras i täcket).
Förr både sydde och quiltade man täcken för hand, numera kan man både sy och quilta på symaskin.
Traditionellt har man främst gjort täcken som stoppats och sedan quiltats (teknik där stoppningen fixeras i täcket).
Förr både sydde och quiltade man täcken för hand, numera kan man både sy och quilta på symaskin.
Uppgift och arbete
- Den här uppgiften är ett grupparbete där var och en gör sin del som sedan sätts ihop till en helhet.
- Vi ska tillsammans göra ett lapptäcke bestående av bilder som visar positiva saker med Björkö.
- Var och en tar en bild. Jag redigerar bilden och skriver ut den på en laserskrivare. Du för över bilden till tyg med hjälp av samplingsteknik.
- Alla syr sedan var sin Instagram-bild i blockhus-teknik.
- Vi syr tillsammans ihop de enskilda lapparna/bilderna till ett stort täcke.
- I samband med arbetsområdet kommer vi även att ta upp, materiallära och färglära.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)